Friday, February 28, 2014

Werkeloos, maar druk druk druk!

Nou zeg, ik heb het nog nooit zo druk gehad! En ik vind het heerlijk! 
Ondertussen heb ik mijn eerste wijncursus met succes afgerond en heb ik ook een certificaat op zak van een basis barista cursus. Het werk voor DUS! gaat ook maar door, zeker nu de verkiezingen eraan komen. Vandaag viel de kandidatenlijst in de bus en het was toch wel even een momentje om mijn naam daar ook op te zien staan. Coach4you vraagt ook behoorlijk wat tijd, maar is vooral erg leuk om te doen. Op 14 maart doe ik mee aan een intervisietraining van coach4you. En zo blijf ik lekker bezig.

Laatst nog een gesprek gevoerd met mijn vader over het feit dat de overheid vrijwilligerswerk voor mensen met een uitkering verplicht wil maken. Het klinkt erg redelijk, maar zal naar mijn idee niet werken. Mensen ergens toe dwingen werkt nooit positief. Wat zal het gevolg zijn van het feit dat mensen nu vrijwilligerswerk moeten doen waar ze geen zin in hebben? Wie zullen daar de dupe van zijn? Juist, de doelgroepen, cliënten, patiënten en anderen die afhankelijk zijn van vrijwilligers. Ik doe vrijwilligerswerk uit eigen keus. Het geeft me een goed gevoel, het houd me bezig, verkleint m'n afstand tot de arbeidsmarkt, vergroot mijn kans op werk. Kortom alleen maar voordelen. En dat is wat men moet gaan stimuleren! Probeer mensen op een positieve manier te motiveren, want dwang werkt alleen maar demotiverend. Geef werkzoekenden ook de ruimte om zich te ontwikkelen. Er is op het moment gewoon bijna geen werk. Ik solliciteer me suf, heb af en toe een gesprek, maar word vooral veel afgewezen. Ik wil cursussen volgen om me op andere vlakken te ontwikkelen. Misschien kan ik straks wel aan de slag als barista of open ik een eigen zaakje! Ik heb daar gelukkig zelf het budget voor, maar wat nou als je dat niet hebt? En je moet ook nog verplicht vrijwilligerswerk gaan doen? 




No comments:

Post a Comment