Tuesday, March 18, 2014

Bijna, heb je dus niks aan!

Een nieuwe baan lijkt nu echt steeds dichterbij. Ik heb het idee dat er weer wat meer vacatures zijn waarop ik kan reageren. En door alle activiteiten die ik doe voor DUS! en coach4you breidt mijn netwerk steeds verder uit. De afgelopen tijd heb ik ook een aantal zeer leuke sollicitatiegesprekken gevoerd. Ook voor een functie waar ik eigenlijk wel echt mijn zinnen op had gezet. Voorafgaand aan het gesprek moest ik nog even wachten tot de kandidaat voor mij klaar was. Na afloop van haar gesprek sprak ik haar nog even op de gang. Uit dit gesprek bleek dat zij deze functie tot een jaar geleden al had gedaan en nu weer terug wilde keren. En ik was me er sterk van bewust dat ik voor de functie misschien niet helemaal de juiste ervaring had. Ik stapte dus wat onzeker het gesprek in. Ik besloot in het gesprek zoveel mogelijk mezelf te zijn. Want als dat niet goed genoeg is, dan pas ik niet bij de baan en de baan niet bij mij. Uiteindelijk werd het een leuk gesprek en voelde ik me na afloop een stuk beter. Toch verwachtte ik niet dat ik de baan zou krijgen, al hoopte ik het natuurlijk wel. Er waren 10 kandidaten uitgenodigd uit zo'n 200 brieven, dus dat deed me ook al goed. Maar 10 is wel veel....

Een paar dagen later werd ik gebeld en zoals ik had verwacht was ik het niet geworden. Maar ze wilden me wel complimenteren op het verloop van het gesprek. Ze konden me geen tips geven hoe ik het een volgende keer beter zou kunnen doen. Ze hadden gekozen voor een man (paste ook beter in het team) met meer dan 10 jaar gerichte ervaring. Ik was het wel bijna geworden. 

Natuurlijk vond ik het jammer. Maar ik was het bijna geworden! Ik was daar eigenlijk al heel tevreden over en het telefoongesprek was ook niet vervelend. Mensen om me heen riepen echter alleen maar: "ja bijna, daar heb je dus niks aan". Zij leken het vervelender te vinden dan ik. Maar als je nou wordt afgewezen op het feit dat er iemand anders is met veel meer ervaring? En je gesprek ondanks je onzekerheid toch zo goed is verlopen? Blijkbaar was dit niet de baan voor mij. Zoiets gebeurt niet voor niks. Er ligt een leuke functie voor mij in het verschiet, dat weet ik zeker. Ik ben weer een ervaring rijker, heb mijn netwerk weer verbreed en ben tevreden. Wat wil je nou nog meer? 
"Ja een BAAN!" hoor ik iedereen om me heen alweer roepen........


No comments:

Post a Comment