Wednesday, September 25, 2013

Oriënteren en zoeken

Eerst (opnieuw) oriënteren 
Wanneer je arbeidsongeschikt bent voor je eigen werk, kom je in een reïntegratie 2e spoor terecht. Het betekent dat je dus naar "ander" werk gaat zoeken. Werk waarbij je rekening houdt met je beperkingen, maar wat wel past bij wat je kunt en wilt. 
Voor mij was het dus erg belangrijk me daar eerst op te oriënteren. In het traject begon ik dan ook met allerlei beroepskeuzetesten. Zeer leuk en leerzaam. Uiteraard werden deze testen mij aangeboden door het reintegratiebureau, maar online zijn er ook zeker een aantal te vinden. Het is echt van belang om voor jezelf eerst af te bakenen in welke richting je wilt gaan zoeken en voor jezelf helder te krijgen waar jij jezelf in de toekomst ziet. Dat geldt trouwens ook als je net van school komt of wel arbeidsgeschikt bent. Het kan absoluut geen kwaad eerst de tijd hiervoor te nemen. 

Motivatie
Beroepskeuze en interesses testen is dus van belang. Maar deze testen geven toch vaak slechts een momentopname weer. Om nu eens goed voor mezelf uit te zoeken hoe ik in het leven sta en daarmee ook in het werk, ben ik aan de slag gegaan met een motivatie-onderzoek. Ik heb hiervoor een zeer goed boek gevonden van Anton Philips en Annemiek van Kessel, getiteld: "de kracht van motivatie". 
In dit boek ga je, door je eigen ervaringen te analyseren, ontdekken wat jouw motivatie is. En dat is geen momentopname. Het gaat in het boek om het systeem van individuele motivatie analyse (oftewel sima). De basisgedachte is dat iedereen een uniek motivatiepatroon heeft. 
Dit motivatiepatroon kun je voor jezelf met dit boek in kaart brengen. Uiteindelijk weet je dan wat jou voldoening geeft, welke vaardigheden je gebruikt, welke omstandigheden voor jou motiverend zijn, welke onderwerpen jou blijvend boeien en wat de plaats is binnen een organisatie, dus ten opzichte van collega's, leidinggevenden of ondergeschikten, waarin jij het beste tot je recht komt. 

Profiel
Als je dan weet wat je interesseert en motiveert en je duidelijk hebt in welke richting je wilt gaan zoeken, kun je voor jezelf een soort profiel maken. In mijn geval heeft het reintegratiebureau dit voor mij gedaan. Maar volgens mij is dat ook wel zelf te doen. Ga zoeken welke beroepen bij je profiel passen. Probeer aan de hand daarvan te zoeken op internet via allerlei vacature-sites. Probeer daar een soort vast rondje van te maken. Ik heb het geluk dat het reintegratiebureau een jobport heeft. Daarin zijn zoekprofielen voor mij aangemaakt. Maar ook daarbuiten zoek ik naar vacatures. Ik kijk nu bijvoorbeeld vaak op:
www.culturelevacatures.nl
www.fondsen.org
www.oneworld.nl

En als ik dan mijn vaste rondje heb gedaan, ga ik even googlen. Vaak kom ik dan ook weer op bruikbare vacaturesites terecht, die ik dan toevoeg aan mijn rondje. Zoeken, zoeken, zoeken!

http://www.bol.com/nl/p/de-kracht-van-motivatie/9200000005426614/

No comments:

Post a Comment