Monday, September 30, 2013

CMV, wat kun je ermee?

De afgelopen week alleen maar weer afwijzingen binnen gekregen. Ik loop aan tegen iets waar veel CMV'ers tegen aan lopen: niemand weet wat een CMV'er kan of doet. 
De opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming is breed, heel breed. Het valt onder de sociaal agogische opleidingen, maar je wordt niet opgeleid tot hulpverlener of pedagoog. Nee, als CMV'er wordt je opgeleid tot SOCIAAL CULTUREEL ONDERNEMER! Maar wat dat precies inhoudt, vindt zelfs een CMV'er lastig uit te leggen. 

Een CMV'er probeert mensen te stimuleren om maatschappelijk betrokken te zijn en deel te nemen aan culturele en sociale activiteiten in hun buurt of stad. Als CMV'er ben je ook in staat zelf culturele of sociale activiteiten te organiseren. Je ondersteunt mensen in hun persoonlijke ontwikkeling en helpt hen op te komen voor hun belangen. Je hebt een brede maatschappelijke interesse en je wilt graag een bijdrage leveren aan een leefbare samenleving. 

Klinkt goed toch? Tijdens je opleiding leer je meer over projectmanagement, onderzoeken, (ontwikkelings)psychologie, groepsdynamiek, organiseren, het begeleiden en coachen van mensen, enz enz.
Tijdens je opleiding krijg je ook de kans stage te lopen bij verschillende instellingen. Ikzelf heb mijn derdejaarsstage doorgebracht bij een podium/club in Amsterdam, waar ik verantwoordelijk was voor het muziekprogramma. Dit werk had ik ook graag na mijn opleiding willen gaan doen.

Maar het lijkt erop dat al het werk waarvoor je als CMV'er wordt opgeleid, in de praktijk uitgevoerd wordt door vrijwilligers of stagiaires. En werkgevers hebben geen idee wat een CMV'er allemaal in z'n mars heeft. Je komt na je opleiding eigenlijk altijd in het welzijnswerk terecht en dan vooral jongerenwerk of opbouwwerk. Niks mis mee natuurlijk. Maar veel CMV'ers kiezen voor de opleiding om meer in de kunst en cultuur sector terecht te komen bijvoorbeeld. En nu ben ik officieel arbeidsongeschikt voor mijn eigen werk (jongerenwerk/welzijnswerk) en moet ik dus zoeken naar iets anders. 

Ik vind het zo moeilijk geschikte vacatures te vinden. Vacatures die bij mijn opleiding en ervaring passen en waarin ik niet aanloop tegen mijn beperkingen. Die beperkingen zijn overigens niet zo heel spannend hoor, maar toch redelijk bepalend. Ik ben overspannen geraakt door het onregelmatige karakter van het jongerenwerk. En ik kan moeilijk omgaan met de onduidelijkheid, onzekerheid en het gebrek aan structuur dat vaak inherent is aan het welzijnswerk en dan vooral het jongerenwerk. Dat betekent niet dat ik nooit meer jongerenwerk kan doen, maar nu even niet, in ieder geval niet zoals ik het altijd heb gedaan. 

Ik zoek op dit moment naar vacatures in zowel de culturele sector als de nonprofit sector. Ik solliciteer op functies als educatiemedewerker bij een museum, vrijwilligerscoördinator bij een goed doel, projectmedewerker bij evenementen enz. Maar deze functies zijn dus vaak vrijwilligersfuncties of stages. Of je wordt als CMV'er net niet geschikt genoeg geacht. De leuke en betaalde functies zijn schaars. 

En dat terwijl CMV'ers toch multi-inzetbaar zijn. Ze zijn echte organisatietalenten, goed met mensen, creatief, stressbestendig, flexibel, hebben vaak ervaring in pr, horeca, coachen, onderzoeken, beleid enz. Ze hebben brede interesses op het gebied van kunst en cultuur, sport, natuur enz. En het allerbelangrijkste is dat het meestal hele leuke, sociale, meelevende en inspirerende, maar ook professionele mensen zijn. 

Nu de verantwoordelijkheid voor alle zorg en welzijn wordt overgedragen aan gemeentes, wordt erop gehamerd dat onze maatschappij moet veranderen in een participatiesamenleving. Dit houdt in dat mensen zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de zorg en welzijn in hun eigen omgeving. Het betekent ook dat er nog meer gesteund gaat worden op de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Het werven van vrijwilligers, de aansturing en begeleiding van vrijwilligers, de ondersteuning van mantelzorgers, het zijn allemaal typisch taken voor een CMV'er! Misschien zit daar dan toch een beetje toekomstperspectief voor alle CMV'ers! 


Zo, ik hoop hiermee te hebben bijgedragen aan wat meer duidelijkheid en een positief beeld van de CMV'er! Kom maar op met die aanbiedingen ;-)



1 comment:

  1. Ha Wendy,

    Wat je schrijft is heel herkenbaar! Ik heb hier heel erg lang mee rondgelopen. Ik heb veel verschillende stages gedaan, een hoop random keuzevakken en een minor rondom Media & Cultuur. Omdat de weinige vacatures die beschikbaar komen worden verdeeld onder degenen die minimaal 5 jaar ervaring hebben, wordt het tijd om eens anders te gaan denken.

    Een van de dingen waar mijns inziens tijdens mijn opleiding te weinig aandacht aan werd besteed is (sociaal) ondernemen. Nu wordt dat wel gedaan, gelukkig.

    Ik denk dat je als CMV'er kansen moet zien, creëren en daar in ondernemend moet zijn. Als de kansen niet worden aangeboden, maken we ze zelf wel! Ik heb besloten om als zelfstandige aan de slag te gaan. Ik ben op zoek gegaan naar mijn kernwaarden, mijn kracht en mijn visie. Dat duurde een tijd maar uiteindelijk ben ik vanuit hier 'diensten' gaan 'verkopen'. Ik word gevraagd en ingezet voor workshops, projectbegeleiding en trainingen.

    Er zijn zoveel manieren om plannen en ideeën te realiseren, je staat nooit alleen. Er is een heel netwerk van professionals die staan te springen om jonge, gemotiveerde CMV'ers. En met crowdsourcing, crowdfunding en alle fondsen en andere mogelijkheden die er zijn is vrijwel alles te realiseren!

    CMV'ers zijn inderdaad DE aangewezen personen die kunnen ondersteunen, activeren en begeleiden bij alle veranderingen die in 2015 gaan plaatsvinden, flexibel en breed georiënteerd als we zijn :)

    Ik denk dat netwerken een grotere rol speelt dan solliciteren en het uitdragen van een duidelijke visie belangrijker wordt dan het schrijven van een degelijke sollicitatiebrief. Laat je vooral niet te veel ontmoedigen door afwijzingen, ga anders eens opzoek naar wat je het allerliefste zou willen en kunnen doen en mocht daar geen vacature voor openstaan, misschien is het een mogelijkheid om dit op een andere manier toch te bereiken. :)

    ReplyDelete